Wednesday 10 February 2010

Dolç, divertit i sobretot educatiu.

El dilluns 8 de febrer vam presentar a classe de biologia els nostres maquetes tridimensionals de cèl·lules. En el cas del meu company Rubèn Royo i jo, una cèl·lula eucariota vegetal. Encara que el resultat del treball pràctic no ha sigut del tot l’esperat, amb la seua realització hem aprés millor la col·locació, forma i nom dels distints orgànuls de la cèl·lula.







La realització de la cèl·lula va ser amb gelatina com el cos de la cèl·lula i com orgànuls diferents caramelets que s’adequaven a la forma dels orgànuls. També vam utilitzar un ou cuit com nucli i un globus amb una xicoteta quantitat d’aigua com vacuola.




· Podem observar el nucli fet amb un ou. L’hem utilitzat ja que te una estructura pareguda amb nuclèol. El nucli conté la informació genètica de la cèl·lula.




· El reticle endoplasmàtic fet amb golosines allargades que hem plegat i enrotllat per donar-li la forma. S’encarrega de la síntesis de proteïnes, fosfolípids, glicolípids i colesterol.




· L’aparell de Golgi també amb una estructura pareguda (amb golosines allargades, més amples i enrotllades). Aquest te la funció de secreció de proteïnes.




· Mitocondri amb caramels allargats, s’encarrega d’obtindre energia mitjançant la respiració cel·lular, té el seu propi ADN.




· Els cloroplasts caramels també allargats i en aquest cas verds. L’orgànul amb la capacitat de realitzar la fotosíntesi per açò es indispensable a una cèl·lula vegetal.




· Vacuola, una gran i única, feta amb un globus amb una petita quantitat d’aigua representant la seua funció d’emmagatzematge d’aigua etc.







Els resultats podrien ser millors però crec que la activitat ens a ajudat a comprendre millor l’estructura de la cèl·lula ja que una pròxima com és d’utilització de gelatina i caramels ens apropa al complicat món de la cèl·lula. Com es por exemple la col·locació del reticle endoplasmàtic al costat del nucli, l’existència de lisosomes tan sols a la cèl·lula animal; els cloroplastos tan sols a la vegetal o la diferencia de grandària dels vacúols entre la cèl·lula vegetal i l’animal. Tot açò son coses ja estudiades a classe però amb aquest exercici podrem recordar-ho millor i així evitar la ‘costum’ d’estudiar i oblidar.


No comments: